ویتانا

ساخت وبلاگ

پس از کارشکنی عربستان در نشست دوحه که به شکست این نشست انجامید، بازار جهانی نفت که با عرضه نفت مازاد روبروست، روند نزولی یافت.

وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک نتوانستند بر سر طرح فریز نفتی (تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه) به توافق برسند.

18 کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه یکشنبه در شهر دوحه پایتخت قطر گردهم آمده بودند تا تولید نفت را تا اکتبر 2016 (مهر-آبان 95) در سطح تولید ماه ژانویه (دی-بهمن 1394) گذشته تثبیت کنند.
پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش داد قیمت سبد نفتی این سازمان یک روز پس از نشست ناموفق دوحه (دوشنبه) با حدود یک و نیم دلار کاهش به ٣٦ دلار و ٥٨ سنت برای هر بشکه رسید.

این درحالی است که قیمت سبد نفتی اوپک در روز جمعه (٢٧ فروردین ماه) ٣٨ دلار و پنج سنت برای هر بشکه بود.

سبد نفت خام اوپک شامل ١٣ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گریسول آنگولا، اورینته اکوادور، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، اس سیدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.

قرار بود در نشست دوحه که سه ماه پس از توافق اولیه بهمن ماه گذشته اعضای اوپک و غیر اوپک با شرکت روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر در همین شهر برگزار شد، میزان تولید نفت جهان در سطح ماه ژانویه (دی- بهمن) تثبیت کند.

برخی کارشناسان علت اصلی شکست نشست دوحه را کارشکنی عربستان و متحدانش و اصرار آنها بر حضور ایران در طرح فریز نفتی اعلام کرده اند.

منبعایرنا

ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 42 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 23:20

پدر مهرداد اولادی زمانی متوجه مرگ فرزندش شد که تعدادی از آشنایان برای تسلیت گفتن به منزل او رفته بودند. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 33 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 23:20

هر سال شمار زیادی از دانشجویان حوزه کسب‌وکار برای رسیدن به شغل در شرکت‌های بزرگ با هم رقابت می‌کنند. اما یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این راه، به قبل از آغاز تحصیل برمی‌گردد: ورود به بهترین مدارس کسب‌وکار. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 31 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 23:20

علی اکبر بخشی امروز در نشست خبری با بیان اینکه برای جلوگیری از واردات قطعات بی‌کیفیت خودرو نیاز به عزم ملی داریم و اتحادیه به تنهایی توان برخورد با ورود قطعات بی‌کیفیت که بعضا از چین وارد می‌شود را ندارد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا اتحادیه با گمرک و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه مکاتباتی داشته است؟ گفت: روند ورود کالا به کشور تحت نظر و کنترل ما نیست. ما به گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نوشتیم که اسامی واردکنندگان اصلی قطعات یدکی خودرو را به ما اعلام کنند تا بتوانیم از ورود قطعات بی‌کیفیت جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: موظفیم قطعات استاندارد را شناسایی کنیم و از مسوولان نیز این درخواست را کردیم ولی تا به امروز به نامه‌های ما پاسخ ندادند و از گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت گلایه‌مندیم چون واردکنندگان کالا را به ما معرفی نمی‌کند.

رییس اتحادیه لوازم یدکی، قطعات خودرو و ماشین آلات تهران در عین حال بیان کرد: اگر اختیارات لازم را به ما بدهند، گلایه‌مندی از بی‌کیفیتی و کم‌کیفیتی کالاها در این بخش به حداقل می‌رسد ولی در ساختاری که الان وجود دارد ما به نتیجه نمی‌رسیم.

بخشی با بیان این‌که حدود 7400 واحد صنفی دارای پروانه داریم، گفت: مصرف‌کنندگانی که برای تامین قطعات به مراکز دارای پروانه مراجعه می‌کنند اگر با مشکلی مواجه شدند می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند و ما در رابطه با قیمت و کیفیت پاسخگو خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به چهارمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو، خدمات خودرو و ماشین‌آلات راه‌سازی که از چهارم تا هفتم خرداد ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه، قطعات یدکی خودرو با حضور قطعه‌سازان داخلی عرضه خواهد شد.

همچنین علیرضا نیک آیین - رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران - در این نشست با بیان اینکه حدود 2650 واحد مجوزدار داریم و 740 پرونده نیز در دست اقدام است، در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که برخی از تعمیرکاران جدید یا حتی کسانی که سابقه طولانی دارند اما تخصص لازم را ندارند، توضیح داد: بنا را بر آموزش گذاشتیم چون بیشترین مشکل را از این موضوع شاهدیم و با خودروسازان و دانشگاه‌ها نیز جلساتی گذاشته و کلاس‌های آموزشی نیز در اتحادیه دایرکردیم و تمامی کسانی که می خواهند مجوز بگیرند باید این دوره‌ها را گذرانده و در پایان از آنها آزمون گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل صنف ما وجود قطعات بی‌کیفیت است که باید حرکت جدیدی در این زمینه آغاز شود.

بازسازی قطعات معیوب و کارکرده خودروها!

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در عین حال تاکید کرد: متاسفانه بحث گارانتی در قطعات از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد چون در مواردی شاهدیم یکسری تولید‌کنندگان قطعات خودرو در زیر پله‌ها و به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و نه تنها به تولید قطعه نمی‌پردازند، بلکه قطعات کارکرده را بازسازی می‌کنند.

وی افزود: گارانتی نداشتن قطعات خودرو و تقلبی بودن آنها از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

نیک‌آیین گفت: به روزرسانی اطلاعات فنی نیاز صنف ما است و اتحادیه بنا دارد همه را به روز کند ولی امکانات به میزان کافی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از قطعات خودرو و لوازم یدکی که در بازار وجود دارد مورد تایید اتحادیه نیست و مشکلاتی را برای مردم موجب شده است.

محمد باقر رجال- رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو - نیز با بیان اینکه سالهاست به خودروسازان تأکید می‌کنیم که قطعات معیوب را به ما بازگردانید تا ایرادات فنی آن را برطرف کنیم، گفت: با این وجود تا این لحظه حتی یک قطعه معیوب هم برگردانده نشده است.

وی افزود: خودروسازان هیچ وقت نگفته‌اند که قطعات تولیدی ما ایراد دارد و در چنین شرایطی نمی‌دانیم، چرا وقتی از قطعات تولیدی با کیفیت در خودرو استفاده می‌شود، در نهایت یک خودروی معیوب به مردم تحویل می‌دهند و این در حالی است که قطعات خودروی تولید شده در کشور بالاست.

او در عین حال بیان کرد: شاهد ورود قطعات چینی و نامرغوب هستیم که آنها بعضا در قالب ساخت داخل به بازار عرضه می‌شود که این موضوع اعتبار صنعت قطعه‌سازی ما را زیر سوال می‌برد.

منبعایسنا

ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 28 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:18

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی

پیامدهای رشد ۵۰۰ درصدی تعرفه واردات فولاد

كد مطلب: 53630

تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 ساعت 19:15

چکیده: دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی با اشاره به رشد ۵۰۰ درصدی تعرفه واردات فولاد در سال جاری، گفت: این اتفاق یکی از دلایل رشد ۶۵ درصدی قیمت ورق‌ فولادی در کشور است.

کاربر گرامی

شما دسترسی‌های لازم جهت مشاهده ی قیمت، نمودار و همچنین متن کامل مطالب مرتبط با بخش کاربران ویژه را ندارید.

جهت دسترسی به اطلاعات این بخش، پس از عضویت در سایت، سفارش خود را ثبت و هزینه ی آن را پرداخت نمایید.

در صورتی که قبلاً عضو این بخش شده‌اید، از طریق فرم زیر وارد سایت شوید.

ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 21 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:18

ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 14 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:18

تهران- ایرنا- وزیربهداشت و درمان آموزش پزشکی با بیان اینکه برای کنترل دیابت در کشور سازمان های مردم نهاد باید به شکل جدی وارد عمل شوند گفت:تهران باید در کنترل دیابت الگو باشد. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 65 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 21:18

پدر مهرداد اولادی درگذشت پسر خود را باور نمی کرد. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 66 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 21:18

تهران-ایرنا- رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یکی از سرمایه های سرزمین وسیع ایران زبان و ادبیات فارسی است که قابل مقایسه با دیگر سرمایه ها نیست. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 63 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 21:18

کاپیتان تیم فوتبال پدیده خراسان گفت: مرگ نابهنگام مهرداد اولادی، فوتبال ایران را شوکه کرد. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 20 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 20:14

ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 17 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 20:14

تهران - ایرنا - تکواندوکاران ایران در دومین روز از مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در فیلیپین به دو مدال ارزشمند طلا دست یافتند. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 21 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 20:14

علی کریمی به خبر درگذشت مهرداد اولادی واکنش نشان داد. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 15 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:11

مهرداد اولادی و هادی نوروزی زمانی بازیکن پرسپولیس قائمشهر بودند. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 12 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:11

برانکو گفت: کاش خبر درگذشت مهرداد اولادی واقعیت نداشته باشد. ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 11 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:11

سید مهدی طلایی مقدم روز سه شنبه در مجمع بسیج شهرستان بافق اظهار کرد: باید تلاش کنیم با سرعت بخشی به تکمیل صنایع جوار معدنی سنگ آهن را به محصول و اقلام فولاد و آهن تبدیل کنیم. سید مهدی طلایی مقدم به شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گذاری شده اشاره کرد و گفت: ایجاد صنایع ریلی، طرح‌های تبدیلی در حوزه کشاورزی بویژه نخل و پیگیری برای راه اندازی کارخانه فولاد و طرح‌های تامین کننده خوراک این کارخانه هم ارزش افزوده و هم در سطح وسیع اشتغال را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: شهرستان بافق در تمام زمینه‌های معدنی، صنعتی، گردشگری و صنایع دستی، اکو توریسم، توریسم بهداشتی و ژئوتوریسم ظرفیت‌های لازم را دارد و فقط همدلی و همت عالی را می‌طلبد. این مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری بافق دارای آثار متعدد تاریخی و طبیعی است که به همین لحاظ شمار گردشگران هر سال نسبت به سال ما قبلش رو به افزایش است. طلایی مقدم شمار گردشگران نوروز امسال بافق را 184 هزار نفر اعلام کرد و افزود: این رقم درمقایسه با 13 روز نخست سال قبل 15 درصد افزایش داشته است.

طلایی مقدم همچنین به افتخارات سال گذشته مردم بافق در زمینه حضور پر شور در مناسبت‌های ملی و مذهبی اشاره و خاطرنشان کرد: حضور 96٫2 درصدی مردم این شهرستان در انتخابات هفتم اسفندماه 94 برگ زرینی بر تاریخ پر از افتخار مردم دیار اضافه کرد. امام جمعه بافق هم در این نشست بر ضرورت ارائه ابتکارات و خلاقیت‌های بسیج تأکید کرد و گفت: نخبگان بسیجی با فرهنگ سازی و معرفی ایده های برتر توسعه و شکوفایی جامعه را رقم بزنند.

حجت الاسلام سید جواد سلیمانی همچنین با اشاره به دستاوردهای بسیج در زمینه های مختلف خاطر نشان کرد: مبارزه با آسیب های اجتماعی و تلاش در تحقق اقتصاد مقاومتی و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی از مأموریت های بسیج است. وی ادامه داد: قرآن کریم با بیان اینکه در مقابل تهدیدات دشمن از همه توان خویش استفاده کنید به ما فهمانده است که با افزایش توان دفاعی و تهاجمی خود طمع و توطئه‌های دشمنان اسلام ناامید و راههای نفوذ آنان قطع کنیم. امام جمعه بافق با بیان مؤلفه‌های قدرت در نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: باید پشتبان و حامی آنانی باشیم که همواره در جهت تقویت دفاعی نظام و پیشرفت و موفقیت در عرصه‌های مختلف راه نفوذ و مداخله دشمن را مسدود کرده‌اند.

وی گفت: در هر عرصه که بسیج وارد کار زار شود آن کار آن حوزه به خوبی با کیفیت و کمیت به سر آنجام می رسد بنا براین برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی باید بسیجی وارد میدان اقدام و عمل شود. سلیمانی پیشرفت و توسعه شهرستان بافق را در سایه اتحاد و همدلی میسر خواند افزود: نیروی های خلاق و انقلابی بسیج باید با همکاری مسوولان دستگاههای اجرایی برای عمران و آبادانی بافق تلاش کنند.

به گفته مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شهرستان بافق به عنوان بهشت معادن ایران دارای معدن سنگ آهن با ذخیره 1.7 میلیارد تن، معادن فسفات آسفوردی، سرب و سنگ‌های زینتی است و بیش از 70 درصد جمعیت این شهرستان در این معادن اشتغال دارند یا به نوعی وابسته آ‌ن‌ها هستند.

جواد عسکری که گفت و گو می‌کرد، افزود: با کاهش چشم گیر سنگ آهن وضعیت اقتصادی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق با رکود مواجه شده و تلاش برای ایجاد طرح‌های جوار معدنی مضاعف شده است. وی ادامه داد: کارخانه فولاد سازی بافق کسریف فولاد ابویی، گندله سازی سه چاهون و ابویی و کارخانه آگلو مراسیون از جمله طرح‌های جوار معدنی است که بهره برداری از فولاد 800 هزار تنی ابویی و کارخانه اگلو مراسیون (تامین کننده خوراک فولاد ) آغاز شده و مابقی طرح‌های جوار معدنی به طور میانگین 25 در صد پیشرفت فیزیکی دارند.

این مسئول خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این طرح‌ها زمین اشتغال بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم فراهم می‌شود وابستگی شهرستان را به خام فروشی و صادرات سنگ به خارج کشور کم می کند و اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی کلمه محقق می‌شود. هم اندیشی و ارائه راهکارها در زمینه اجرای منویات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی ،فرهنگی، اجتماعی و سیاسی توسط هشت کارگروه در موضوعات فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، سلامت، امنیت و بانوان از جمله برنامه های نشست مجمع بسیج بافق بود.

طبیعت بکر، روستاهای تاریخی و زیبا،کوه حفاظت شده بافق با گونه های نادر جانوری مثل یوز آسیایی، تلماسه‌های صادق آباد، معدن گردی، امکانات پزشکی و بیمارستانی برای بافق، روستاها و شهرستانهای همجوار از جمله ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف گردشگری محسوب می‌شود.

کارخانه آگلو مراسیون خوراک کارخانه فولاد به روش کوره بلند را تولید می‌کند و گندله سازی تامین کننده خوراک کارخانه فولاد به روش احیا مستقم است. خوراک کارخانه فولاد ابویی (بخش خصوصی)که فعالیت آن اغاز شده، شمش آهن و خروجی و محصول آن انواع آهن آلات مثل میله گرد، تیر آهن، نبشی ، قوطی و ... است.

شهر کویری و معدنی بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلو متری جنوب شرق یزد قرار دارد. عمده مردم این شهرستان به معدنکاری اشتغال دارند و برخی هم در کارهای خدماتی، توزیع، اداری و مشاغل آزاد مشغول به کار هستند.

منبعایرنا

ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 51 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:08

تهران- ایرنا- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با ایرنا ضمن تشریح دستاوردهای سفر به آمریکا تاکید کرد: واشنگتن برای رفع ابهامات بانکهای اروپایی به منظور همکاری با ایران، باید احساس مسئولیت… ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 28 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:08

تهران- ایرنا- مدیر هنری نخستین جشنوارهٔ «موسیقی معاصر تهران» گفت: موسیقی «معاصر» از دید اجتماعی رابطهٔ تنگاتنگی با زندگی امروز دارد؛ یعنی آهنگسازی که در حوزهٔ موسیقی معاصر کار می کند، دغدغه های زندگی اجتماعی… ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 25 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:08

تهران - ایرنا - مدیرکل نظارت و ارزیابی بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، تبلیغات درمانی افزایش قد با استفاده از مکمل ها را دروغ دانست و گفت: طی دو سال گذشته، جداول مورد نیاز فرآورده‌های… ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 34 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:05

گروه امنیتی - دفاعی خبرگزاری تسنیم، در بخش اول از پرونده ویژه "چرا موشک؟" چگونگی پدیدارشدن نیاز جمهوری اسلامی ایران به موشک و علت پیدایش این نیاز، بررسی و روایت کاملی از آنچه که در این زمینه در تاریخ ثبت است، بیان شد.

در بخش دوم نیز به ماجرای اعزام جمعی از نیروهای سپاه به سوریه و گذراندن دوره آموزش موشکی و از طرفی دریافت اولین موشک‌های اسکاد از لیبی و شلیک آنها به سوی عراق و سپس به ماجرای امتناع افسران لیبیایی و دست به کار شدن افسران موشکی سپاه پرداختیم.

در بخش سوم نیز، نگاهی گذرا داشتیم به توان موشکی ایران و آنچه اکنون ایران با گذشت بیش از 25 سال از آغاز تحقیقات موشکی و راکتی، در اختیار دارد. از جمله این موشک‌ها می توان به سجیل با 2000 کیلومتر برد، موشک‌های کلاس قدر در سه مدل اف، اچ و اس، موشک‌ عماد با 1700 کیلومتر برد و  . . . اشاره کرد.

** نگاهی کوتاه به بخش نخست: ارتش ایران اگر چه تجهیزات و ادوات زیادی در اختیار داشت که می‌توان گفت که این ادوات و تجهیزات قابل توجه بودند، اما از نقص‌هایی هم رنج می‌برد که از آن جمله می‌توان به عدم در اختیار داشتن تکنولوژی و زیر ساخت لازم برای تولید موشک و یا حتی خرید موشک به عنوان سلاحی که بتوان با آن دشمن را در دور دست‌ها هدف قرار داد، اشاره کرد.

با این وجود، سپاه دست به اقدامی اولیه زد و برخی مناطق مرزی عراق از جمله برخی مناطق شهر بصره را با شرایط خاص مدنظر امام (ره)، با توپخانه‌ هدف قرار داد اما این کفایت نمی‌کرد چرا که صدام این پاسخ را اصلا پاسخ نمی‌دانست چه رسد که بخواهد به آن واکنش هم نشان دهد. از طرفی، توان توپخانه‌ای کشور هم محدود بود و برد توپخانه‌ها هم آنقدر نبود که بتوان از یک حدی بیشتر، مواضع بعثی‌ها را هدف قرار داد.

چند سال از جنگ گذشته و صدام اگر چه در نبردهای زمینی ناکامی‌های زیادی داشته اما با موشک‌هایش خیلی‌ها را نگران کرده است و مسئولان تنها راه چاره را یافته بودند اما برای عملی‌کردنش راهی طولانی و سخت در پیش بود، راهی به سوی موشکی شدن ایران.

بر این اساس بود که شورای عالی امنیت ملی وقت تصمیم می‌گیرد که 13 نفر از یگان توپخانه سپاه به فرماندهی جوانی به نام حسن طهرانی مقدم جدا شده و برای گذراندن آموزش نظامی عازم سوریه شوند، تا بتوانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، اولین یگان موشکی ایران را راه‌اندازی کنند.

(مشروح بخش نخست را اینجا بخوانید)

** نگاهی کوتاه به بخش دوم: پس از اینکه در سال 62 موشک‌باران شهرهای کشور شدت گرفت و تلفات بالایی بر جای گذشت و موجی از ناامیدی در بین مردم ایجاد شد، مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند که پاسخی در خور و در همان سطح به ارتش عراق بدهند، پاسخی که با امکانات در حد صفر و بدون حتی یک نیروی متخصص، در وهله اول غیر ممکن به نظر می‌رسید.

قرار بر این شد که ابتدا، محسن رفیق دوست وزیر وقت سپاه در سفر به سوریه، موضوع موشکی را با حافظ اسد رئیس جمهور وقت این کشور در میان بگذارد و از وی طلب موشک کند. اما سوری‌ها چون ذخایر موشکی‌شان در اختیار خودشان نبود و افسران روس‌ این موشک‌ها را کنترل می‌کردند، نتوانستند به ایران موشک بدهند اما حافظ اسد وعده آموزش موشکی به نیروهای ایرانی را می‌دهد.

سپس در سفر یک هیئت ایرانی به سرپرستی محسن رفیق دوست وزیر وقت سپاه به لیبی، ایرانی‌ها از معمر قذافی درخواست موشک اسکاد بی می‌کنند که قذافی نیز می‌پذیرد و در چند نوبت مجموعا 30 موشک اسکاد به ایران می‌دهد و اولین موشک‌ها به سوی مواضع عراقی‌ها شلیک می‌شود.

(مشروح بخش دوم را اینجا بخوانید)

** نگاهی کوتاه به بخش سوم: 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران در سال 67 پایان یافت اما یگان موشکی سپاه پاسداران همچنان پابرجا ماند، با توانی ابتدایی در حوزه موشکی و راکتی. این باعث شد که مسئولان با تجربه گرانقیمتی که از سال 63 تا 67 (دوران تشکیل یگان موشکی سپاه) به دست آورده بودند، موضوع افزایش توان موشکی را در دستور کار قرار دهند.

مسئولان در دوران جنگ به عینه، داشتن توان موشکی و نیاز کشور به این سلاح را دیدند و این موضوع باعث شد که بیشتر توان کشور در حوزه نظامی در دوران پس از جنگ تاکنون، معطوف به توان موشکی شود. حالا از آن روزی که جنگ پایان یافته تا کنون، ایران به خاطر اراده یک جمع 13 نفره به عنوان پایه گذاران توان موشکی کشور، یکی از توانمندترین کشورهای جهان در حوزه طراحی و تولید موشک‌های بالستیک است.

موشک‌های سجیل (برد: 2000 کیلومتر)، موشک قدر اف (برد: 1950 کیلومتر)، موشک قدر اچ (برد 1750 کیلومتر)، موشک شهاب 3 در نمونه ارتقا یافته (برد: حدود 1800 کیلومتر)، موشک عماد (برد: 1700 کیلومتر)، مهمترین موشک‌های دور برد ایران و موشک‌های فاتح 110 در 4 نمونه اصلی (برد: 300 کیلومتر)، موشک خلیج فارس - ضد کشتی (برد: 300 کیلومتر)، موشک‌های ضدرادار و ضد کشتی هرمز 1 و 2 (برد: 300 کیلومتر) و . . . مهمترین موشک‌های کوتاه برد ایران به شمار می‌روند.

(مشروح بخش سوم را اینجا بخوانید)

** نگاهی کوتاه به بخش چهارم: پر واضح است که جهان امروز، جهانی پر از تولیدات پیشرفته در حوزه نظامی است و بسیاری از کشورها، بیشتر توان مالی خود را معطوف به این عرصه کرده‌اند، علت هم در این است که اگر کشوری قدرت و توان نظامی نداشته باشد، یک شبه توسط ابرقدرت‌ها نه تنها چپاول خواهد شد، بلکه بلعیده می‌شود.

از این رو در اختیار داشتن یک نیروی نظامی قدرتمند در هر کشوری امری لازم و ضروری است البته ناگفته نماند که وجود این نیروی نظامی به کشورها و موقعیت جغرافیایی‌شان و از همه مهمتر، پیوستن آن کشور به حلقه متحدان ابرقدرت‌ها نیز بستگی دارد.

اینها بخشی از توان کشورهای جهان است، کشورهایی که بعضا از هر راهی برای ضربه زدن به امنیت ملی ایران با هر هدفی از جمله تهاجم نظامی یا احتمالا ناامن سازی کشور در جهت جلوگیری از ورود سرمایه‌گذران ایرانی و خارجی به کشور دریغ نکرده و نخواهند کرد، از این روز از نان شب هم واجب‌تر این است که ایران نیز همچون کشورهای منطقه و جهان، "توجه مالی جدی‌تری" به تقویت بنیه دفاعی خود کند تا توان دفاعی و امنیتی کشور بیش از پیش تقویت شده و آمادگی‌های اگر چه در سطح بالایی قرار داد، بیش از پیش بالا برود.

(مشروح بخش چهار را اینجا بخوانید)

**بخش پنجم:گسترش توان نظامی ایران از موشکی به سایر صنایع

پس از بررسی اینکه چگونه اولین نیازهای موشکی ایران در دوران جنگ پدید آمد و ایران چگونه موشکی شد و بودجه‌های نظامی سایر کشورها چقدر است، حالا این سوال پیش می‌آید که آیا فقط موشکی نیاز کشور است؟ آیا غیر از موشک، کشور در این حوزه نیازهای دیگری ندارد؟

برای پاسخ به این سوال، چند مثال نیاز است. بهترین مثال، دوران جنگ تحمیلی و تهاجم همه جانبه صدام حسین و ارتش بعث عراق با حمایت بیش از 40 کشور، به ایران اسلامی است. صدام حسین روزی که به ایران حمله کرد، کشور از توان هوایی، نیروی زمینی و تقریبا توان دریایی خوبی برخوردار بود و این باعث شد که در بسیاری از اهداف، حتی در همان سال های اولیه هم صدام حسین ناکام باشد.

اما وقتی پای موشک به میدان آمد، صدام حسین جنگ شهرها را آغاز کرد و پایتخت و بسیاری از شهرها و زیرساخت‌های کشور را با موشک‌های بالستیک و راکت‌های مختلف، هدف قرار داد. نکته قابل توجه این است که اگر، ایران در همان دوران آغاز جنگ هم توان موشکی خوبی همچون توانش در سایر بخش‌ها، در اختیار داشت، صدام جرأت انجام حملات بالستیکی و راکتی به شهرهای کشور و کشته و زخمی کردن هزاران تن از مردم بی گناه کشورمان را نداشت چرا که پاسخ هر موشکی، موشک می‌بود اما این نقص تا سال 63 در کشور وجود داشت و ارتش و سپاه به دلیل نداشتن توان موشکی، در نبرد ضربه می‌خوردند.

اما بهترین مثال در شرایط کنونی 2 جنگ چریکی و نیمه کلاسیکی است که در 2 کشور در منطقه‌ خاورمیانه‌ است، منطقه‌ای که این روزها در آتش فتنه‌های مختلف می‌سوزد.

*** 2 نمونه از جنگ‌های امروزی

سوریه شاید بهترین مثال برای نیازهای یک کشور در حوزه جنگ‌های چریکی و داخلی باشد. ارتش سوریه با در اختیار داشتن موشک‌های مختلف از جمله موشک‌های اسکاد، جزو کشورهایی به شمار می‌رود که دارنده موشک بالستیک است. این کشور در طول چند سال اخیر درگیر یک جنگ داخلی فراگیر است اما با تمام توان با هزاران تروریست در حال نبرد است و تاکنون علی‌رغم همه‌ی مشکلات، توانسته کشور را حفظ کند اما برخی مناطق این کشور در اشغال تروریست‌هایی قرار داد که ابرقدرت‌ها پشتیبانی بالایی از آنها می‌کنند.

اما در چنین نبردی، برای آزادسازی یک منطقه از چنگ دشمن چند ابزار نیاز است که باید همگی با هم وجود داشته باشند و حذف یکی از این ابزارها، بر ابزار دیگر فشار وارد می‌کند. شاید در اولین گام برای حمله به یک نقطه، حمله هوایی به مناطق تحت تصرف دشمن است.

این حملات هوایی می‌تواند توسط جنگنده‌های بمب افکن یا بالگردهای رزمی انجام شود که اگر این کار صورت نگیرد و زیرساخت‌ها و مواضع دشمن در وهله نخست هدف قرار نگیرد، قطعا کار در روی زمین برای حرکت یگان‌های زمینی با مشکل مواجه خواهد شد.

پس، در اختیار داشتن توان هوایی برتر همانند آنچه که روس‌ها در سوریه برقرار کردند و منجر به نابودی بسیاری از مواضع و منابع (نفتی - تسلیحاتی) تروریست‌ها شد، یک اولویت اساسی است که اگر نباشد، آزادسازی مناطق را با مشکل مواجه خواهد کرد.


جنگنده سوخو 34 روسیه در سوریه

در وهله دوم، حتما نیاز به یک یگان رزمی روی زمین است که بتواند مناطق را تحت کنترل قرار دهد که در این باره، نیازها حتما گستره زیادی پیدا می‌کنند و قطعا نیاز به تانک‌های پیشرفته، سلاح‌های انفرادی کارآمد، توپخانه‌ای دقیق، موشک‌های نقطه‌زن و . . . در میدان جنگ به وضوح مشاهده می‌شود.

این یک مثال برای آشنایی بیشتر به نیازهای اولیه یک جنگ داخلی و نبرد چریکی است، بر این اساس حتما در دوران نبرد و جنگ نیاز به مجموعه‌ای از عوامل و توان‌ها برای پیشبرد صحنه نبرد و دستیابی به پیروزی هست.

یمن، صحنه دیگری است که نیازهای یک کشور در حوزه نظامی به خوبی نمود پیدا می‌کند. عربستان سعودی یک سال پیش در یک جنگ تحمیلی به یمن حمله کرد و تاکنون بسیاری از زیرساخت‌های این کشور را نابود کرده است.

حال یک نگاه کوتاه به آنچه که یمنی‌ها داشتند و آنچه که نداشتند، به خوبی نشان می‌دهد که اگر یمنی‌ها از سامانه‌های پدافندی مناسبی برای هدف قراردادن جنگنده‌های سعودی که یک برتری مطلق هوایی برای خود در این کشور فقیرنشین به‌وجود آورده‌اند، در اختیار داشتند و می‌توانستند جنگنده‌های ائتلاف سعودی را هدف قرار دهند، قطعا زیرساخت‌های کشور یمن در این حد نابود نمی‌شد.

یا در همین کشور یمن، اگر یمنی‌ها نیروی هوایی قدرتمندی داشته و توان مقابله هوایی با جنگنده‌های سعودی را داشتند یا اگر به موشک‌های هوا به هوای مدرنی مجهز بودند، می‌توانستند تا حد بسیار بالایی از نابودی زیرساخت‌ها و کشته و مجروح‌شدن تعداد زیادی از شهروندان این کشور، جلوگیری کنند.

برای رفع این نیازها، نه در دوران جنگ بلکه باید از سالیان قبل فکری به حال وضعیت نظامی خود می کردند البته در یمن در سالیان دراز اخیر، دولتی دست نشانده و غرب‌گرا در راس کشور بود، دولتی که علی‌رغم وابستگی شدید به آمریکا و عربستان سعودی، چنین اقدامی نکرده بود و حالا همان کشورها (عربستان و آمریکا) در حال نابودی زیرساخت‌ها و کشتار هزاران تن از مردم مظلوم یمن هستند.


موشک بالستیک قاهر 1 از تولیدات بومی یمن

البته یمنی‌ها با موشک‌های توچکا و برخی موشک‌های ساخت خودشان از جمله قاهر 1 ، بسیاری از مواضع سعودی‌ها را هدف قرار داده‌اند اما این موشک‌ها هرگز مانع حملات جنگنده‌های سعودی به زیرساخت‌های این کشور نشد، چرا که ترکیب حمله و دفاع باید با هم لحاظ شود، ترکیبی که حتما نیازهایی جدی را به منصه ظهور می‌آورد.

با این مثال‌ها که از دو جنگ چریکی و کلاسیک مطرح شد، پر واضح است که در صحنه نبرد نباید تنها به یک ابزار اکتفا کرد و اصولا استفاده از یک ابزار ولو پیشرفته، نمی‌تواند کشوری را به پیروزی برساند پس باید به نیازهای دیگر نیز توجه جدی شود، همان چیزی که در سالیان اخیر، مسئولان کشورمان به آن واقف شده‌ و اقدامات مهمی در این حوزه انجام داده‌اند.

*** گسترش صنعت موشکی به صنایع نوین نظامی

تلاش برای خرید و تولید تانک‌‌های جدید و پیشرفته، مذاکره برای خرید جنگنده‌های روز و کارآمد، تولید سامانه‌های مختلف پدافندی و راداری، تولید انواع پهپادها، تولید برخی سلاح‌های دقیق انفرادی (از جمله تک‌تیرانداز)، تولید انواع موشک‌ها و بمب‌های هواپایه و بسیاری از ادوات و تجهیزات دیگر، از جمله اقداماتی است که در سالیان اخیر صورت گرفته است اما این پایان کار نیست، چرا که با وجود تمام اقدامات انجام شده و تولیدات گسترده‌ و بومی در داخل کشور در حوزه‌های موشکی و تلاش‌های صورت گرفته در حوزه تولید یا خرید تجهیزات و تسلیحات نوین، هنوز ضعف‌هایی وجود دارد که این ضعف ها یا در مرحله برطرف‌سازی یا انجام تحقیقات برای برطرف‌سازی هستند.


سامانه موشکی میان برد صیاد 2 با موشک صیاد 2

سلاح تک تیرانداز صیاد 1 و 2، موشک صیاد 3 (اس 200 ایرانی)، موشک‌های هواپایه قادر و نصر، موشک هواپایه فکور 90 (فونیکس ایرانی)، تانک ذوالفقار 3 نوین، ناوشکن‌های جماران و دماوند، رادارهای مطلع الفجر، عصر و حافظ، سامانه موشکی صیاد 2 (الحاق به سامانه تلاش)، سلاح‌های انفرادی فجر 224 و فاتح، موشک‌‌های ضدزره طوفان و دهلاویه، موشک‌های هدایت لیزری و اپتیکی سدید (در 4 نمونه)، تولید بالگردهای شاهد 285 و شاهد 216 (رونمایی نشده) و . . . از جمله مهمترین تولیدات غیر بالستیکی ایران در سالیان اخیر است.


پهپادهای سری اول و دوم شاهد 129/ موشک‌های سدید3-A روی زمین دیده می‌شوند

اگر چه در اختیار داشتن توان موشکی آن هم در سطح بالای فعلی، "قدرت‌زا" است اما در کنار توجه جدی برای پیشبرد اهداف موشکی و به‌رزرسانی موشک‌ها باید توجهی جدی به سایر ابعاد نظامی هم داشت تا ایران ده‌ها صنعت دیگر نظامی همانند صنعت موشکی در اختیار داشته باشد.

حرکت به این سمت از مدت‌ها پیش آغاز شده و صنایع دفاعی کشور با همت وزارت دفاع و جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح، در برخی موارد به اهداف اولیه دست یافته‌اند و در برخی موارد نیز همچنان پروژه‌ها در حال گذراندن دوره‌های مطالعاتی و تحقیقاتی هستند که این قابل ستایش و تقدیر است اما برای پیشبرد اهداف بلند در سایر صنایع نظامی، نیاز به حمایت مالی جدی از سوی دولت و مجلس است.

از این رو، برخلاف فشار آمریکا و غرب در حوزه موشکی و اظهارات مقامات غربی مبنی بر اینکه ایران نباید در حوزه موشکی فعالیت تحقیقاتی و صنعتی داشته باشد، باید جمهوری اسلامی توان مضاعفی نه تنها در حوزه موشکی بلکه در سایر حوزه‌ها هم بگذارد تا صنعت‌های دیگری نیز مانند صنعت موشکی و پهپادی، متولد شده و در سال‌های آتی قدرت دفاعی کشور به خصوص قدرتی که بومی‌سازی هم شده باشد، گسترش قابل توجهی یابد.

**** توضیح: تصویر خبر مربوط به سامانه موشکی پدافند هوایی و پیشرفته تور ام 2 (TOR-M2) روسیه است که ایران جزو دارندگان نمونه نخست آن یعنی تور ام1 می‌باشد.

انتهای پیام/

ویتانا...
ما را در سایت ویتانا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار vitana بازدید : 45 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:05